معرفی تهران | قیمت عسل در تهران
این تهران بزرگ هم برای خودش حکایاتی دارد که بسیار جالب است. آنگونه که پیداست مردم این ابرشهر کنونی، علاقه زیادی به زندگی زیرزمینی داشته اند و اکثر خانه ها چندین متر در زیرزمین واقع بوده. شاید برای جبران گذشته باشد که تهرانی های امروزدوست دارند در بالاترین نقطه شهر زندگی کنند و شاید روح اسلافشان این دستور پنهان را به آنها می دهد. البته این زیرزمین نشینی دلایل متعددی داشته که بدون هیچ شکی باید گفت که نشان از هوش مردمان ساکن آن زمان تهران دارد. یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان هم به گونه ای به این مساله اشاره می کند و ترس تهرانی ها از دشمنان را دلیل زیرزمین نشینی می داند. ظاهراً پنهان شدن تهرانی ها از چشم دشمنان، خودش یک فن جنگی محسوب می شد، چون محل اختفای آنها به هیچ وجه توسط دشمنان قابل شناسائی نبوده و تمامی دشمنان با صرف چندین روز یا چندین هفته از عمر خود، بدون گرفتن هیچ نتیجه ای از همان راه آمده دفع شر می کرده اند. آنگونه که پیداست تهرانی ها در دادن خسارت و غنیمت به دشمن، هرگز نم پس نمی داده اند و با استفاده از تکنیک اختفا، معاندان را دست به سر می کرده اند. آنگونه که پیداست شیوه خانه سازی مخفی فقط و فقط مخصوص تهرانی ها بوده و اکثر قریه های اطراف از این موهبت بی نصیب بوده اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه در این باره این است که تهرانی های آن زمان هرگز اهل درگیری و خونریزی نبوده اند و تمامی هنرشان در مقابل دشمن، پنهان کردن خود در لایه های زیرزمینی بوده که البته با کمبود امکانات و افراد آن زمان ستودنی است
به روایتی قصران و مهران دو برادر بودند. " ران " به معنی دامنه است، و مهران دامنه بالایی و قصران دامنه پایینی رشته کوه البرز بود.
نخستین وجه تسمیه تهران را از عبارت " یاقوت حموی " در معجم البدان می توان اخذ کرد : " از مردی اهل ری که محل وثوق و اعتماد شنیدم که طهران دیهی است بزرگ و بنای این دیه تمامی در زیر زمین واقع است و احدی را یارای آن نیست که بدان دیه راه یابد مگر آن که اهالی آنجا اجازت ورود بدهند " .
در این عبارت اشاره به زیرزمینی بودن تهران شده است. این مساله عده ای را برانگیخت که تهران را به دو کلمه" ته " به معنای زیر و " ران " تجزیه نمایند و تهران را " مکان زیرزمینی " معنا کنند.
اعتماد السلطنه در مرات البلدان درباره وجه تسمیه تهران چنین آورده است: " چون اهل آنجا ( تهران ) در وقتی که دشمن برای آنها به هم می رسید در زیر زمین پنهان می شدند، از این جهت به این اسم موسوم شده است که به " ته ران" یعنی زیر زمین می رفته اند" .
کسروی درباره نام تهران و شمیران، طی پژوهش هایی به این نتیجه رسیده که تهران ( و تارم، کهران، گهران، گهرام، جهرم ) به معنای منطقه گرمسیر و شمیران ( شمیرام، شمیرم، شمیلان، سمیران و سمیرم) به معنای منطقه ای سردسیر است.
دکتر حسین کریمان، نویسندهی کتاب قصران مینویسد:
«نام تهران بهصورت نسبت تهرانی، نخستین بار در احوال حافظ ابوعبدالله محمد بن حامد تهرانی رازی از عالمان بهنام نیمهی نخستین سدهی (3 ه.ق) پهنهی قصران و متوفی به سال (261 یا 271 ه.ق.) ... درج آمده».
یاقوت حموی در معجمالبدان، تهران را توصیف کرده، مینویسد:
«طهران به کسر طاء و سکونها و را و نون در آخر، واژهای است عجمی و ایشان تهران تلفظ کنند چون در زبان ایشان طاء وجود ندارد. این آبادی از دیههای ری است و بناهای آن در زیر زمین بنیان یافته است، و هیچکس جزء به ارادهی مردم بهآنجا راه نمییابد و در بیشتر اوقات ایشان نسبت به سلطان وقت راه خلاف و سرپیچی میپیمایند
تهران در گذشتههای دور بر خلاف تهران کنونی فرشی بود سبزفام از باغ ها و بستان های نفوذ ناپذیر که مأوای ساکنان غریبش در میان آنها قرار داشت بنابراین تهران بیگذشته نیست. آثاری که در قلب تهران قدیم بر وجود ساکنان نخستین آن در اعصار ما قبل تاریخ شهادت دهند، به فرض وجود، بر اثر توسعه شهر از میان رفته است. متأسفانه وقتی تصادفی نشانههایی از وجود این آثار پیدا شد به دلیل عدم آگاهی نسبت به اهمیت آنها و نگرانی از کند شدن روند شهرسازی از میان رفت. با وجود این می توان گفت که زمینهای واقع در بین کوه توچال در شمال تهران و چشمه علی در ری باستان در اعصار ماقبل تاریخ مسکونی بوده است. این سخن به دلایل باستان شناختی و شواهد توپوگرافیکی و اقلیمی متکی است. کشفیات انجام شده در چشمه علی، دروس و به ویژه قیطریه، واقع در شمال تهران قدیم، از وجود گروههایی در این منطقه حکایت میکنند. اولین گروههایی که در قیطریه زندگی میکردند. شبیه کسانی بودند که حدود هشت هزار سال پیش در چشمه علی به سر میبردند. بعد از آنها، اقوام دیگری آمدند و همین منطقه و منطقه مجاور را در دروس اشغال کردند. این گروه آریایی بودند و از پایان هزارة دوم قبل از میلاد مسیح به این منطقه کوچ کردند. بنابراین نخستین گروه، حدود هشت هزار سال پیش، بر تپهای واقع در کنار چشمهای دایمی زندگی می کردند که در دوران اسلام ،به نام اولین امام شیعه، چشمه علی نام گرفت . تقریباً در همین دوران گروه دیگری در طول همین رشته زمینهای قابل کشت که در پای البرز بین کویر و کوه واقع شده، اسکان یافتند. البته، استقرار در شهرری به مراتب بیش از دیگر مکانها و به گونهای پایدار توسعه یافت. زیرا این شهر از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردار است. نحوه قرار گرفتن کوهها و کویر، وجود آب و نیز پهنه گستردهای از زمینهای حاصلخیز موجب پیدایش شهر شدند و سرنوشت آن و سرنوشت فرزند آن؛ یعنی تهران آبی را رقم زدند. با وجود این هنوز نمیدانیم که هستة این شهر چه وقت به وجود آمد و از چه دروانی تهران نام گرفت. در هیچ یک از منابع ،دوره قبل از اسلام، ذکری از تهران نشده است. چنین مینماید که این نام برای نخستین بار در نسبت محمدبن خماد ابوعبداله حافظ تهرانی رازی که محدث بوده پدیدار شده است. خطیب بغدادی متوفی به سال ۴۶۳ ه.ق، به این شخص به عنوان نخستین تهرانی مشهور استناد کرده است. تأثیر این نسبت در قرن سوم قمری، می رساند که هسته اولیه شهر حاضر و نام آن دست کم از آغاز دوران اسلامی وجود داشته است. بنابراین، این امکان وجود دارد که هسته اصلی شهر و همچنین نام آن به دوران های بسیار قبل از اسلام برسد؛ به زمانی که بر ما معلوم نیست. اگر محمد حافظ تهرانی رازی نخستین تهرانی شناخته شده است. نخستین محصولی که در گفتگو دربارة پایتخت آتی ایران به آن اشاره شده است آثار یاقوت حموی به سال ۶۱۷ ه.ق، زکریای قزوینی به سال ۶۷۴ ه.ق، که این آثار مرغوب را آثار تهران دانسته و از آن تعریف کردهاند. قوت به استناد یکی از ساکنان ری که مردی مورد اعتماد بوده تهران را اینگونه توصیف نموده است. تهران قریهای در فاصله یک فرسخی ری و متشکل از دوازده محله می باشد که خانههای آن در زیرزمین و در میان باغ های میوه و سبزی کاری محصور و تو در تو ساخته شده است. "کربوتر" جهانگرد انگلیسی نیز به سال ۱۸۱۸م، می نویسد: « در داخل شهر و به فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ باردی دروازة قزوین فضای وسیعی وجود دارد که در سطح آن چاههایی به چشم میخورد که به خانههای زیرزمینی منتهی میشود.» این خانههای مسکونی که در میان مزارع در زمینهای آبیاری شده حفر میشدند. بدون تردید مرطوب بودند و این یکی از دلایل ابتلای مردم تهران به انواع تبها بوده است از طریق نوشتههای کلاوبخو سفیر پادشاه کاستیل و لئون (اسپانیا) در دربار تیمور لنگ میدانیم که در تهران دست کم خانههایی بوده که بخشی از آن در سطح زمین بوده است و اقامتگاهی وجود داشته که وقتی شاه از تهران میگذشته در آن اقامت میکرده است. شهرسازی خاص تهران که از آرایش باغهای محصور و ترتیب خانههای زیرزمینی یا دهلیزهای متعدد ناشی میشده است، علت اصلی به حصار بودن شهر را در آن زمان به دست میدهد. اگر میبینیم که این قرارگاه انسانی قرنها و تا سال ۹۶۱ ه.ق، که شاه طهماسب نخستین حصار و بازار آن را ساخت. بیبرج و بارو بوده، به این سبب است که نیازی به آن نداشته زیرا تسخیر ناپذیر بوده است. امنیت خانههای زیرزمینی و نفوذ ناپذیر بودن باغهای محصور در دل تهرانیها اطمینانی به وجود میآورد که به آنها امکان میداد اغلب بر ضد حکام سر به شورش بردارند. حکام هم که کاری از دستشان ساخته نبود با آنها مدارا می کردند و به تفاهم میرسیدند و چون ضمانت اجرایی وجود نداشت تهرانیها از پرداخت هرگونه مالیاتی عملاً سرباز میزدند. ساکنان دوازده محله تهران هم بیشتر با یکدیگر منازعه داشتند. پس تعجبی نداشت که هر محله شیخ خود را داشت و حتی اگر شیوخ دوازده محله و حاکم در مورد پرداخت مبلغی به عنوان مالیات به توافق میرسیدند. بازهم تهرانیها با اموالی که خودشان قیمت آنها را تعیین می کردند و همیشه بیش از میزان واقعی بود، مالیات خود را میپرداختند. تغییر تدریجی شیوه خانهسازی و ایجاد خانههایی در روی زمین که به حمایت و مراقبت قدرت حاکم نیاز داشت باعث شد به هنگام حملة مغول سال ۶۱۷ ه. ق، به شهرری و اضمحلال آن طی دوران ایلخانان و تیموریان که با سرکوب قیام ورامین در قرن ششم قمری بود. جمعیت روز افزونی که دارای ذوق و سلیقه بومیان غارنشین نبودند را پذیرا شود. در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد که تهران در دورههای قبل از اسلام ، از مناطق مذهبی و پیرو آیین زرتشت بوده است. آنان مانند اهالی مازندران، دامغان، قم و کاشان پیش از به قدرت رسیدن صفویان به مذهب شیعه گرویدند که البته قبل از تشیع، مانند اهالی ری بخشی پیرو مذهب شافعی و برخی پیرو مذهب حنفی بودهاند. قدیمیترین آثار اسلامی شهر تهران که به قرن نهم ه.ق، تعلق دارد متعلق به مذهب شیعه است. در هر حال، میتوان گفت که در سال ۷۴۰ ه.ق، اهالی تهران تماماً شیعه مذهب شده بودند
از جمله ارتفاعات که در شمال آن قله توچال به ارتفاع ۳۹۳۳ متر مشاهده میگردد. همچنین، کوههایی چون دماوند شمیرانات و امامزاده داوود در اطراف آن اقلیم این بخش را تحت تأثیر قرار میدهند. منابع آب فیزیکی نیز از فاکتورهای مهم در شکلگیری اقلیم تهران است. از جمله این منابع میتوان رودخانه جاجرود و کرج و سدهایی چون امیرکبیر، لبنان و لار را نام برد. عامل و فاکتور دیگری که میتوان از آن نام برد دشت است. به استنثاء نواحی شمالی استان که به دلیل واقع شدن در کوهپایههای البرز اندکی معتدل و مرطوب است. بقیه نقاط دارای تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای معتدل و گاهی سرد میباشد که نشانه و خصوصیت مناطق دشتی را نشان می دهد. برای مشخصههای کلی آب و هوای تهران، میتوان به آمار و ارقام زیر رجوع کرد. طی یک دوره ۳۰ ساله، متوسط میزان بارندگی سالانه آن ۲۲۰ میلیمتر و میزان بارندگی سالانه آن بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلیمتر گزارش گردیده است. به علت وسعت و ارتفاعات تهران، سه ایستگاه سینوپتیک در محله آباد و شمیران و ژئوفیزیک، وظیفه ثبت و درج دمای هوای شهر تهران را به عهده دارند که از سال ۱۳۳۰ ، ( طی یک دوره ۴۵ ساله ) حداکثر دمای هوای تهران ۴۳+ درجه و حداقل ۱۵- درجه سانتیگراد اعلام شده است. به این ترتیب تهران دارای تابستان گرم به ویژه در مناطق جنوب و مرکز شهر و هوای معتدل در شمال شهر میباشد. در زمستان نیز مرکز شهر تهران معتدل است ولی بخشهای شمالی شهر سرد است و دما بازها به زیر صفر میرسد. تهران در فصول سرد سال تحت تأثیر سیستمهای پرفشار شمالی (سیبری) قرار گرفته و دارای زمستان سرد و خشک و عموماً آلوده است و در ماه های گرم سال متأثر از سیستمهای کم فشار حرارتی کویر مرکزی واقع شده و دارای تابستانی گرم و خشک است. بیشترین مقدار بارندگی ماهیانه درطی دوره آماری تهران برابر ۹/۳۸ میلیمتر در اسفندماه و کمترین بارندگی به مقدار یک میلیمتر در شهریور ماه اتفاق افتاده است. متوسط سالیانه رطوبت نسبی هوا در تهران ۴۰ درصد و در شمیرانات ۴۶ درصد میباشد. جهت وزش باد غالب در تهران غربی (۲۷۰ درجه) و متوسط سرعت وزش باد ۵/۵ متر بر ثانیه است. نسیمی از درههای خنک کوهستان شمال در شب (بادکوه) و از بیابانهای جنوب در روز (باد دشت) به طور آهسته هر شبانهروز در شهر تهران می وزد. . یکی دیگر از مشخصههای قابل ذکر شهر تهران زلزله خیز بودن آن است. این شهر بر روی خط زلزله قرار دارد و احتمال وقوع زلزله در آن بسیار میباشد شهر تهران از نظر زمین لرزه جزء مناطق پرزیان (۸ تا ۱۰ درجه مرکالی) بشمار میآید
عمارت ها و کاخ های زیادی در تهران وجود دارد که بیش ترین آن ها به دوره های صفویه و قاجاریه تعلق دارد، مدرسه های تاریخی و قدیمی که ، اغلب دارای مسجد نیز هستند، امام زاده ها و کلیساهای مختلف که هر یک از ارزش های خاصی برخوردارند، عمارت ها و برج های معروف به همراه بازارهای قدیمی بخشی از دیدنی های تاریخی شهرستان تهران است. سر در باغ ملی، باغ فردوس، کاخ شمس العماره، کلیسای آشوریان، مسجد امام-بازار تهران، گورستان ظهیرالدوله و ده ها اثر مشهور دیگر را می توان در این شهر مشاهده نمود.
بنای مشهور شمس العماره که در دوره قاجاریه و به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده، در شهر تهران واقع شده و علاوه بر شهرت خاص خود از جاذبه های منحصر به فرد معماری نیز به شمار می آید.
مدرسه و مسجد سپهسالار از مدارس بزرگ و زیبای قرن سیزدهم هـجری قمری است که در مرکز شهر تهران واقع شده است. کلیسای طاطاووس از قدیمی ترین کلیساهای تهران بوده و به یقین اولین نشانه حضور متشکل ارامنــه در شهر تهــران است. برج میدان آزادی یکی از بناهای معروف تهران است که نماد سیاسی ایران در جهان بوده و تصویر آن معرف پایتخت جمهوری اسلامی ایران است. عمارت دارالفنون که از بناهای به یادگار مانده امیرکبیر( وزیربا کفایت ناصرالدین شاه قاجار) است و بنای بلند و باشکوه سردرب باغ ملی در مدخل میدان مشق سابق و بازار تهران که در زمان فتح علی شاه قاجار شکل گرفته از دیگر جاذبه های گردشگری شهر تهران است
موزههای ایران باستان، ایران اسلامی، مردم شناسی، فرش، هنرهای معاصر، صنایع دستی، آبگینه، کتابخانه و موزه ملک و حیات وحش و بسیاری از موزههای دیگر تهران از جذابیتهای آن به شمار میآیند. از تماشاگههای تاریخ، پول، و زمان نیز میتوان به عنوان دیدنیهای تهران یاد کرد.
همچنین از نظر مذهبی آرامگاه حضرت عبدالعظیم در شهر ری امامزاده صالح در تجریش، امامزاده داوود در شمال کن و همچنین مقبره روحالله خمینی مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار دارد.
مسیر خیابان پردرخت ولیعصر که از طولانیترین خیابانهای تهران است به عنوان یکی از معابر دیدنی شهر بهشمار میآید. شهرداری تهران در سال ۱۳۸۶ پیادهروهای این خیابان را از پل تجریش تا میدان راه آهن بازسازی کرده تا جایی برای قدم زدن باشد
تهران در پهنهای بین دو وادی کوه و کویر و در دامنههای جنوبی البرز گسترده شدهاست. از سمت جنوب به کوههای ری و بیبیشهربانو و دشتهای هموار شهریار و ورامین و از شمال به واسطه کوهستان محصور شدهاست. تهران را میتوان به سه منطقه طبیعی تقسیم کرد:
-کوهستانهای شمالی تهران؛ که بلندترین قله این کوهستان - توچال - با ۳۹۳۳ متر بر تمام فضای شهر مشرف است.
-دومین منطقه، دامنههای البرز است؛ که به تپه ماهورها و درههای اوین، درکه، نیاوران، حصارک و سوهانک منتهی میشود و همواره خیل عظیمی از جمعیت را بسوی خود فرامیخواند.
-منطقه سوم دشتی است که قسمت اعظم شهر تهران بر آن گسترده شده و دارای شیب ملایمی با جهت شمالی- جنوبی است.
تهران، بین کوههای البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران، در دشتی نسبتاً هموار واقع شده است. پهنه استقرار این دشت نسبتاً هموار از جنوب و جنوب غربی به کوههای ری و بیبیشهربانو و دشتهای شهریار و ورامین منتهی میشود و و از شمال به واسطه کوهستان محصور شدهاست ، فضای جغرافیایی شهر تهران در کوه و دشت به وسیله دو رود کرج در غرب و جاجرود در شرق مشخص میشود که در نزدیکی کویر نمک در جنوب شرقی تهران به یکدیگر میپیوندند
عسل طبیعی سبلان در سال 1399 در وزن یک کیلویی به قیمت 153000 تومان در تهران
عسل طبیعی بهار نارنج در سال 1399 در وزن یک کیلویی به قیمت 123000 تومان در تهران
شهد عسل طبیعی سبلان در سال 1399 در وزن یک کیلویی به قیمت 153000 تومان در تهران
شهد عسل طبیعی بهار نارنج در سال 1399 در وزن یک کیلویی به قیمت 123000 تومان در تهران
عسل طبیعی شان سبلان در سال 1399 در وزن تقریبی 0/1±1/8 کیلوگرم به قیمت 273000 تومان در تهران
عسل معمولی (تغذیه ای) شان سبلان در سال 1399 در وزن تقریبی 0/1±1/8 کیلوگرم به قیمت 140000 تومان در تهران
عسل سفره عقد (عسل تزئینی) در سال 1399 در وزن 500 گرم به همراه تزئین به قیمت 125000 تومان در تهران
گرده گل در سال 1399 در وزن 500 گرم به قیمت 125000 تومان در تهران
ژل رویال در سال 1399 در وزن 10 گرم به قیمت 203000 تومان می باشد در تهران
فروشگاه عسل دژ در تهران
فروشگاه محصولات زنبور عسل ، محلی برای عرضه محصولات تولیدی زنبور عسل و زنبورداران شامل: عسل، عسل طبیعی، عسل تغذیه ای، شهد عسل، شهد عسل طبیعی، عسل با موم، عسل شان، بره موم، گرده گل، ژل رویال و حتی محصولات ویژه مانند معجون های مختلف در آنجا ارائه می شود. این فروشگاه می تواند بصورت فیزیکی دایر شود و محصولات خود را عرضه کند. در حال حاضر با پیشرفت علم و فناوری فروشگاه محصولات زنبور عسل بصورت اینترنتی و آنلاین نیز دایر شده است. و دیگر نیازی به حضور فیزیکی مشتری در فروشگاه نمی باشد. علاوه بر این در در وقت و هزینه ایاب ذهاب نیز صرفه جویی می گردد.در چندین سال قبل برای پرداخت قبوض آب و برق و... صف های طولانی در بانک ها کشیده می شد و مردم وقت زیادی را برای پرداخت قبوض اتلاف می کردند باگسترش خودپردازهای بانکی و انواع اپلیکیشین پرداخت می توانند براحتی و بدون مراجعه فیزیکی به بانک امور مربوط به بانک را انجام دهند. فروشگاه های اینترنتی نیز کار خرید را برای مردم راحت نموده اند.
انواع فروشگاه محصولات زنبور عسل شامل : فروشگاه های تخصصی عسل ، فروشگاه های اینترنتی عسل، نمایشگاه های بین المللی، فروشگاه ها و مارکت های محله، بازارچه های محلی و حتی در شهرهایی که بورس عسل و محل تولید عسل می باشند بصورت عرضه کنار جاده می باشند.
فروشگاه تخصصی عسل دژ با هدف ارائه محصولات بدون واسطه و با کیفیت و مرغوب و عسل اصل و طبیعی خالص را از زنبورداران بومی و محلی تهیه و پس از اخذ برگ آزمایش مبنی بر ارگانیک و طبیعی بودن عسل آن را در دسترس مشتریان عزیز قرار می دهد . لذا کیفیت محصولات فروشگاه عسل دژ تضمین شده می باشد. شما عزیزان می توانید با ثبت سفارش محصول آن را به مدت سه الی چهار روز کاری محصول مورد نظر خود را درب منزل دریافت نمایید. عسل دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد اگر آن را در سبد خرید خانواده خود جای دهیم و در کنار وعده غذایی بوِیژه در وعده صبحانه آن را میل نمایید موجب افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد شد. در واقع عسل طبیعی می تواند جایگزین مناسبی برای قند و شکر باشد. عسل علی رغم اینکه فواید زیادی که دارد اما درکودکان زیر دو سال موجب بیماری تنفسی بوتولیسم می شود و مصرف آن هرگز آن را به کودکان زیر دو سال توصیه نمی گردد، فروشگاه عسل دژ برای یادآوری این مهم به شما عزیزان بر روی بسته بندی عسل علامت عدم استفاده برای سنین زیر دو سال به رنگ قرمز درج نموده است.
عسل طبیعی سبلان در فروشگاه محصولات زنبور عسل
شهد عسل طبیعی سبلان در فروشگاه محصولات زنبور عسل
عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه محصولات زنبور عسل
شهد عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه محصولات زنبور عسل
بره موم در فروشگاه محصولات زنبور عسل
شهد عسل در فروشگاه محصولات زنبور عسل
گرده گل در فروشگاه محصولات زنبور عسل
ژل رویال در فروشگاه محصولات زنبور عسل
عسل چهل گیاه در فروشگاه محصولات زنبور عسل
عسل سوغات اردبیل در فروشگاه محصولات زنبور عسل
عسل شان طبیعی در فروشگاه محصولات زنبور عسل
عسل شان معمولی در فروشگاه محصولات زنبور عسل
فروشگاه محصولات زنبور عسل، فروشگاه عسل دژ
عَسَل یا اَنگَبین (همچنین «انگُبین» و «اَنگُوین») مایعی شیرین و گرانرو است که توسط زنبورعسل و برخی حشرات دیگر تولید میشود. زنبورها، عسل را از ترشحات شکری گیاهان و گلها (شهد گلها) یا ترشحات برخی حشرات دیگر (مانند عسلک) از راه بالااوری، فعالیت آنزیمی و تبخیر آب تولید میکنند. زنبورها عسل را در ساختارهایی از جنس موم به نام کندو ذخیره میکنند.عسلی که توسط زنبورهای عسل تولید میشود به دلیل تولید جهانی و تجاری سازی آن، بیشترین شهرت را دارد.عسل از کلونیهای زنبورهای وحشی یا از کندوهای زنبورهای اهلی جمعآوری میشود، که به این فعالیت زنبورداری گفته میشود.
عسل شیرینی خود را از مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز بدست میآورد و شیرینی نسبی آن در حد ساکارز است. میزان کالری عسل حدود ۳۲۵ کیلو کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم است. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد.
عسل به علت اسیدیته خاص، مقدار بسیار اندک آب و وجود هیدروژن پراکسید به سختی فاسد میشودو از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است. قبل از کریستال سازی شربت نیشکر و تهیه شکر، عسل تنها ماده غذایی بود که جهت شیرینکنندگی توسط بشر استفاده میشد. مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولیسم، خطرناک است.
عسل با گذشت زمان خودبخود شکرک میزند و این یک فرایند طبیعی است که هیچگونه تأثیری بر روی خواص شیمیایی یا کیفیت آن نمیگذارد. برای آب کردن این شکرک میتوان از آب گرم استفاده کرد ولی باید توجه شود که اگر عسل با دمایی بیش از ۴۰ درجه سلسیوس گرم شود، مواد بیولوژیکی فعال آن از بین خواهد رفت.
به دلیل اهمیت بالای زنبورعسل در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوهها، سازمان جهانی غذا و کشاورزی یا فائو روز ۲۰ می هر سال را به عنوان «روز جهانی زنبور» نامگذاری کردهاست.
اکثر میکروارگانیسمها نمیتوانند در عسل رشد کنند و به همین دلیل عسل بستهبندی شده حتی پس از هزاران سال فاسد نمیشود.در گذشته مصریها و یونانیها، مردگان خود را با عسل مومیایی میکردند.
پیشینه کاربرد عسل در مصر دستکم به ۲۲۰۰ تا ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میرسد. مصریان قدیم از عسل دستکم به صورت ۹۰۰ فراورده بهره میبردهاند.فراوردههای سالانهٔ عسل در جهان حداقل ۳۰۰٫۰۰۰ تن است.
عسل در زندگی روحانی، اجتماعی و اقتصادی مصریان باستان نقش مهمی بازی میکردهاست. از حکایتهای به جا مانده در پرستشگاهها و آرامگاه مردگان چنین بر میآید که عسل در آن روزگار از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در سنن قدیمی با اشاره به اهمیت دارویی عسل ،به بیماران جهت درمان تجویز میشد. مصریان قدیم ترکیبی از جو، عسل و گندم تهیه و به جای الکل استفاده میکردند.
یونانیان باستان تصور میکردند که خدایان چون خوراک بهشتی میخوردند فناناپذیر و ابدی گشتهاند آنها ایمان داشتند که عسل یکی از اجزای مهم این خوراک بهشتی است.
ابوعلی سینا ۱۰۰۰ سال پیش در کتاب قانون خود نسخههای زیادی بر پایه عسل و موم آن تجویز کردهاست.
بقراط پدر پزشکی و بنیانگذار طب یونان ۲۵۰۰ سال پیش در مورد عسل چنین گفتهاست: هر دارویی از مواد غذایی درست میشود و متعاقب آن هر غذایی نیز جانشین دارو میگردد، عسل پاسخگوی این دو شرط است.
موریس مترلینک در مورد عسل گفته: همین امروز اگر زنبور عسل از بین برود هزاران نوع از گیاهان از بین خواهد رفت و از کجا معلوم که تمدن، از بین نرود.
ویژگی مهم عسل آن است که در طولانی مدت فاسد نمیشود.برای نگهداری بعضی مواد به دور از فساد هم از آن استفاده میشود مثلاً شاهتوت را با آن مخلوط میکنند و هر چند روز یک بار آن را وارونه میکنند تا عسل به همه جای آن برسد و بدین طریق شاهتوت تا یک سال فاسد نمیشود. دیگر آنکه این ماده فقط در صورتی ارزش غذایی خود را از دست میدهد که بیش از ۶۰ درجه حرارت ببیند.
عسل تنها ماده غذایی طبیعی است که فاسد نمیشود.
وزن مخصوص عسل در دمای ۲۰ درجه سلسیوس حدود ۱٫۴ – ۱٫۴۲ و PH متوسط آن در حدود ۳٬۹ است اما میتواند در بازه ۳٬۴ تا ۶٬۱ متغیر باشد؛ بنابراین با وجود این که عسل یک ماده اسیدی است، ولی به علت شیرینی خاص حالت اسیدی آن محسوس نیست.
تولید عسل از جمعآوری شهد گیاهان آغاز میشود. به اینصورت که زنبور عسل شهد شیرین را از جام گلها جمع مینماید و با تغییر ساختار آنها، آنها را به شکل محلولی عالی، غلیظ و پرانرژی درمیآورد. زنبور عسل شهد گیاهان را در هنگام جمعآوری، بهطور موقت در عسلدان خود جمع میآورد و در هر نوبت پرواز برای جمعآوری شهد، حدود ۴۰ میلیگرم شهد را به کندو حمل میکند.
تولید جهانی عسل طبیعی - ۲۰۱۷ | ||
---|---|---|
کشور | تن | |
چین | ۵۴۳٬۰۰۰ | |
ترکیه | ۱۱۴٬۴۷۱ | |
آرژانتین | ۷۶٬۳۷۹ | |
ایران | ۶۹٬۶۹۹ | |
ایالات متحده آمریکا | ۶۶٬۹۶۸ | |
اوکراین | ۶۶٬۲۳۱ | |
روسیه | ۶۵٬۶۷۸ | |
هند | ۶۴٬۹۸۱ | |
جهان | ۱٬۸۶۰٬۷۱۲ | |
منبع: FAOSTAT |
زنبور مزرعه موقع برگشت و حمل شهد به کندو، در بین راه مقداری از آب شهد را جذب، و سپس از کلیهها دفع میکند. مقداری دیاستاز diastase از نوع اینورتاز invertase (که تجزیهکننده مواد قندی ست) از جداره عسلدان ترشح و به شهد میافزاید. کارگر مزرعه، این شهد یا به اصطلاح عسل نارس را در داخل سلولها قرار میدهد و دوباره جهت جمعآوری به سوی کشتزارها و سرچشمهها برمیگردد.
هنوز ثابت نشدهاست که زنبور عسل میخوابد، بنابراین طول شب فرصت خوبی است برای به قوام آوردن عسل، به این ترتیب که در هنگام شب شهدهای ذخیره شده را دوباره از انبارهای سلولها میمکند و به سلولها برمیگردانند. در هر نوبت مکیدن و برگرداندن، مقداری دیاستاز به شهد میافزایند و به عکس کمی از آب اضافی شهد را به کمک جدارههای عسلدان جذب میکنند. این عمل، تا به قوام رسیدن عسل توسط زنبورانی که این وظیفه را به عهده دارند، آن قدر ادامه مییابد تا شهد به مایع غلیظ قوام یافتهای که معمولاً دارای ۱۷ تا ۶/۱۸ درصد آب است تبدیل گردد.
در حال حاضر کشور چین در تولید عسل پیشرو می باشد، لذا برای حمایت از تولید داخل و حمایت از زنبورداران برای تولید بیشتر عسل و حتی صادرات آن تدابیری اتخاذ گردد.
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس) | |
---|---|
انرژی | ۱٬۲۷۲ کیلوژول (۳۰۴ کیلوکالری) |
کربوهیدراتها | ۸۲٫۴ g |
قندها | ۸۲٫۱۲ g |
فیبر | ۰٫۲ g |
چربی | ۰ g |
پروتئین | ۰٫۳ g |
آب | ۱۷٫۱۰ g |
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) | ۰٫۰۳۸ میلیگرم (۳٪) |
ویتامین ب۳ (نیاسین) | ۰٫۱۲۱ میلیگرم (۱٪) |
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) | ۰٫۰۶۸ میلیگرم (۱٪) |
ویتامین ب۶ | ۰٫۰۲۴ میلیگرم (۲٪) |
اسید فولیک (ویتامین ب۹) | ۲ میکروگرم (۱٪) |
ویتامین C | ۰٫۵ میلیگرم (۱٪) |
کلسیم | ۶ میلیگرم (۱٪) |
آهن | ۰٫۴۲ میلیگرم (۳٪) |
منیزیم | ۲ میلیگرم (۱٪) |
فسفر | ۴ میلیگرم (۱٪) |
پتاسیم | ۵۲ میلیگرم (۱٪) |
سدیم | ۴ میلیگرم (۰٪) |
روی | ۰٫۲۲ میلیگرم (۲٪) |
Shown is for 100 g, roughly 5 tbsp. درصدها نسبیاند منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا |
ترکیبات و نوع عسل، بسته به نوع تغذیه زنبورعسل و نوع گلهای مورد استفاده، متفاوت است. درصد آب موجود در عسلها، به شرایط اقلیمی و میزان رطوبت منطقه بستگی دارد. در مناطقی که میزان رطوبت هوا بالاتر است، درصد آب عسل بیش تر است. برای مثال عسلهای شمال رقیقتر از عسلهای شمیران تهران است.درصد آب عسل با توجه به شرایط آبوهوایی منطقه استقرار کندوها، میتواند تا حدود ۲۵ نیز بالا رود. به این ترتیب از لحظه شهد آوری تا تولید عسل، دو مرحله انجام میگیرد. مرحله اول زنبوران هم بهطور فعال هم بهطور انفعالی آب را از محلول رقیق شهد که بهطور معمول دارای ۶۰ درصد آب است، جدا میکنند. (آب شهد گلها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد متغیر است). برای مرحله دوم باید گفت قند مسلط درشهد، ساکاروز است که با فعالیت آنزیمی به دکستروز dextrose و لوولوز (levulose) و ظاهراً با مقادیر کمی از سایر قندها طی این مرحله ترکیب میشوند. در نتیجه محلول غلیظی از قندهای ساده که ماده حل شده آن بیش از حل نشده هاست، مادهای و مغذی به نام «عسل» به وجود میآید.
عسلهای دارای منبع گیاهی متفاوت دارای رنگ و طعم متفاوت بوده و به مقادیر نه زیاد متفاوت، حاوی قندها (ساکاروز، لوولوز، دکستروز، مالتوز و غیره) و حاوی اسیدها، پروتئینها، پیک مانها، مواد معطر و خوشبوکننده وهمچنین املاح (نظیر سدیم، گوگرد، منیزیوم، فسفر، کلر، پتاسیم، سیلیکا و غیره) آنزیمها (مانند دیاستاز، گلوکز اکسیداز، کاتالاز، فسفاتاز و انورتاز) و همچنین حاوی ویتامینها (پرودوکسین، فولیک اسید) و غیره میباشند.
میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسلهای تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهمترین آنها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است.
عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحههای معطر است.
عسل را معمولاً به چند طریق تقسیمبندی میکنند:
تقسیمبندیهای دیگری هم برای عسل در نظر میگیرند.
رنگ عسل با توجه به سرچشمه اصلی شهد از سفید روشن تا سیاه دگرگون است؛ بنابراین، آنچه به نادرست بین مردم شایع شدهاست که عسل زنبوران مادر (یعنی جمعیت زنبور عسل با ملکه مسن) تیره و غلیظ است، اما عسل زنبوران جوان (یعنی بچه کندوها)، روشن و رقیق است، پایه علمی ندارد. برای نمونه:
عسل اقاقیا | سفید روشن مانند آب |
عسل افرا | لیمویی |
عسل اسپرس | زرد طلایی |
عسل انواع میوهها | زرد متمایل به قهوهای |
عسل شبدر سرخ | زرد تمایل به قرمز |
عسل زیرفون | زرد متمایل به سبز |
عسل گل قاصد | زرد تیره |
عسل نارون | قهوهای |
عسل صنوبر | سبز تیره تا سیاه |
عسل آویشن | قرمز رنگ |
عسل مرکبات (بهارنارنج) | زرد روشن |
اغلب عسلهایی که رنگشان تیره است، از لحاظ املاح معدنی غنیتر میباشد.
نوع عسل: | رنگ: |
---|---|
اقاقیا | سفید |
بهارنارنج | زرد طلایی |
جنگلهای مازندران | زرد مایل به سبز |
آویشن | عقیقی قرمز |
جنگلهای کاج اروپا | قهوهای |
تصور غلط و رایج در ایران این است که عسل شکرک زده، سفت شده و رسکرده را تقلبی میدانند. برخی دیگر نیز رنگ عسل یا نحوه جریان آن هنگام ریخته شدن را ملاک تشخیص میدانند. اما عسل طبیعی و خالص را فقط میتوان در آزمایشگاههای مواد غذایی از انواع تقلبی تشخیص داد و حتی حضور بر سر کندو کمکی به تشخیص نمیکند. تنها روشی که آن هم تا حدودی میتواند به شناخت عسل کمک کند این است که آن را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر قطرههای عسل حل نشدند و تهلیوان تهنشین شدند، عسل اصل است، اما اگر عسل در آب حل و ذرات آن به صورت رشتههایی در آب ناپدید شدند، احتمال اینکه آن عسل تقلبی باشد بیشتر است.
تقلب در ساخت عسل به روشهای متنوعی انجام میشود مثلاً مواد گلوکزی را در آب و شیره گیاهان حل میکنند و بهصورت عسل درمیآورند یا آنکه که به جای گیاهان، زنبورها را با آب قند تغذیه کنند.اصولاً تقلب در عسل به دو شیوه انجام میشود:
۱. مقدار فراوان شکر معمولی را در آب حل میکنند و پس از اینکه شربت غلیظی به دست آمد آن را حرارت میدهند و با افزودن مواد شیمیایی و رنگی حالتی شبیه به عسل را به آن میدهند. در این نوع تقلب چیزی را تولید میکنند که از نظر ظاهری شبیه به عسل است ولی کاملاً مصنوعی است و هیچ زنبور عسلی در تهیه آن دخالت نداشتهاست!
۲. در روش دوم ظرف شربت آب و شکر را جلوی کندوی زنبور عسل میگذارند و زنبور به جای اینکه از گلها و گیاهان تغذیه کند از همین شربت تغذیه میکند و این شربت را به کندو میآورد و عسل را با همین آب و شربت تولید میکند. به این نوع عسل عسل تغذیه ای میگویند. عسل تغذیه ای اگرچه با عسل طبیعی فاصله دارد ولی مقداری از خواص عسل را دارد زیرا که زنبور عسل مقداری فعالیتهای آنزیمی روی این عسل انجام دادهاست.
عسل تأثیرات مختلفی بر روی بدن دارد و این امر بستگی به نوع مصرف شما دارد. امروزه از عسل برای درمان سرفه، تقویت حافظه، درمان زخمها، درمان کم خونی، معالجه فشارخون، درمان اگزماو… استفاده میشود.همچنین عسل به همراه مویز سیاه ناراحتیهای گلو و سینه را التیام میبخشد.یکی از مهمترین خاصیتهای درمانی عسل کمک آن به جذب بهتر دارو یا غذایی است که همراه با عسل میل میشود. به نظر میرسد این حقیقت، عامل اصلی وجود عسل به عنوان جزء جدایی ناپذیر اغلب داروهای ترکیبی طب سنتی از جمله نسخههای ابو علی سینا در کتاب قانون است.
عسل دارای خاصیت آنتیاکسیدان میباشد و میتواند عوامل مضر شیمیایی و رادیکالهای آزاد را که منجر به بروز سرطان میشوند را ازبین ببرد. آنتیاکسیدان موجود در عسل نه تنها رادیکالهای آزاد را ازبین میبرد بلکه به رشد بافتهای جدید نیز کمک میکند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عسل به عنوان تسکین دهنده (مادهای که تحریک و التهاب را کاهش میدهد) اعتقاد دارد که به تسکین سرفه به دلیل استفاده از عسل به عنوان یک غشای محافظتی بر روی گلو کمک میکند.
خاصیت ضد باکتریایی از ویژگیهای اصلی عسل است که به خواص فیزیکی، فعالیتهای آنزیمی و فاکتورهای غیر آنزیمی وابسته است. همچنین عسل خاصیت ضد اکسیدانی دارد. عسل باعث ترمیم مخاط آسیب دیده شده و رشد بافتهای تازه را با خاصیت ضد تورمی خود تحریک مینماید.
عسل در قرآن کریم در دو سوره از عسل یاد شدهاست. همچنین در قرآن سورهای کامل به نام نحل به معنای زنبور عسل نامگذاری شدهاست. کلمهٔ نحل دو مرتبه و در آیات ۶۸, ۶۹ این سوره ذکر شده و در این آیات به خلقت زنبور و خاصیت شفابخشی عسل اشاره شدهاست و در انتها از اهمیت تفکر در زندگی زنبوران عسل و دریافت نشانههای الهی یاد شدهاست:
خداوند در این سوره میفرماید:
و پروردگار تو به زنبور عسل وحی [الهام غریزی] کرد که از پارهای کوهها و از برخی درختان و از آنچه داربست [و چفتهسازی] میکنند، خانههایی برای خود درست کن سپس از همه میوهها بخور، و راههای پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوی. [آن گاه] از درون [شکم] آن، شهدی که به رنگهای گوناگون است بیرون میآید. در آن، برای مردم درمانی است. راستی در این [زندگی زنبوران] برای مردمی که تفکر میکنند نشانه [قدرتالهی] است
علی بن ابیطالب میگوید: «در زندگی همچون زنبور عسل باش، وقتی میخورد، چیز پاکیزه میخورد، وقتی از خود چیزی باقی میگذارد، چیز پاکیزه مینهد، وقتی بر چوبی یا جایی مینشیند، آن را نمیشکند و ویران نمیکند.»
کتاب مذهبی یهودیان از سرزمین موعود چنین یاد میکند که در آن نهرهایی از عسل و شیر جاری است. در کتاب انجیل مسیحیان از عسل و گیاهان دارویی به عنوان هدایای گرانبهای طبیعت یاد شدهاست
منبع: ویکی پدیا
با توجه به اینکه عسل خاصیت درمانی و ویژگی های خاص خود را دارد لذا در مقاله های بعدی این خاصیت ها را تشریح و توصیف می کنیم.
مقاله های علمی مختلفی در زمینه های عسل ، خواص درمانی ، ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی عسل ، حتی زهر زنبور عسل نیز نگارش شده است.
فروشگاه عسل دژ ، انواع عسل را در مقاله های بعدی ارائه و خواص هر کدام را توصیف خواهیم کرد.
در حال حاضر محصولات فروشگاه عسل دژ به شرح زیر می باشد:
بره موم
عسل چهل گیاه
عسل سوغات اردبیل
عسل دژ
عسل شان طبیعی
فروشگاه تخصصی چیست و فروشگاه تخصصی عسل کجاست؟
فروش چیست؟
فروش نقطه پایانی فاز اول فعالیت های بازاریابی است. فروش مرحله ای متقاعد سازی مشتری است؛ از بابت اینکه کالا و یا خدمت ما می تواند نیاز و یا خواسته او را برطرف کند. بر طبق مدل AIDA فروش همان Action یا اقدام و عمل است! فروش یعنی وقتی فعالیت های بازاریابی ما به سرانجام رسید و مشتری در ایستگاه Desire یا همان تمایل قرار گرفته است و باید فقط فاکتور زد! خلاصه اینکه، فروش به معنی نهایی کردن کارها و بستن قرار داد است! چرا که مشتری در طول مسیر متوجه توانایی ها، نقاط قوت و ضعف محصول ما شده است و فقط مانده که تصمیمش را نهایی کند
فروشنده کیست؟
بعد از بررسی تعاریف بزرگان بازاریابی و فروش، اگر بخواهیم یک تعریف کاربردی و عملیاتی از فروشنده داشته باشیم باید بگوییم که فروشنده کسی است که به عنوان سفیر شرکت با مشتری ملاقات می کند و با استفاده از مهارت های ادراکی، انسانی، ارتباطی و تخصصی یک تعامل سازنده برقرار می کند. فروشنده حرفه ای همان متخصصِ کار بلد است که نیاز و خواسته مشتری را به خوبی درک کرده و در نهایت تصمیم او را نهایی می کند. فروشنده کسی است که در انتهای چرخه بازاریای قرار گرفته است و حکم بازیکن حمله را دارد؛ کسی که باید بتواند پاس های گُل تیم بازاریابی را به گُل تبدیل کند!
فروشگاه کجاست؟
فروشگاه محلی است که فروشنده کالا یا خدمات را در آنجا ارائه می دهد، به تعریف عامیانه محل داد و ستد، عرضه و تقاضا، به نوعی که فروشند ویترین و چیدمان محصولات خود اعم از کالا یا خدمات در این محل چیده و به مشتریان خود تبلیغ می نماید. فروشگاه می تواند جنبهی بین المللی ، نمایشگاهی، محلی و حتی الکترونیکی (اصطلاحاً مجازی) و... داشته باشد. با توجه به نیاز مردم و به تبع آن بکار گیری تکنولوژی برای افزایش رفاه حال بشر فروشگاه های الکترونیکی یا اینترنتی (اصطلاحاً مجازی) به سرعت در حال گسترش می باشند. در کشورهای پیشرفته این امر سرعت بیشتری دارد و تقریباً جا افتاده می باشد، اما در کشورهای درحال توسعه بصورت نوپا بوده و در آینده نزدیک جایگاه خود را خواهد یافت.
خیلی از دوستان تصور می کنند مفهوم فروشنده، بازاریاب و یا ویزیتور یکسان است. اما باید گفت که فروشنده یک فرد متخصص در حوزه یاد شده است؛ که می تواند برای ساعت ها در مورد ویژگی های کالا و یا خدمت قابل ارائه توسط شرکت، بحث کند. این در حالی است که یک بازاریاب حرفه ای بیش از اینکه درگیر مسائل تخصصی و فنی محصول کند؛ وقت خود را به بازارسازی برای شرکت می گذراند! به بیان دیگر می توان گفت منظور از فروشنده حرفه ای، همان مهندس فروش است؛ به عنوان مثال مسئولیت فروش یک شرکت فعال در حوزه پتروشیمی را فردی به عهده می گیرد که دارای تحصیلات و تخصص عالیه در حوزه یاد شده است؛ اما یک فرد بازاریاب که در این حوزه فعالیت دارد با عناوینی همچون بازارسنج، بازارگرد، بازارساز، بازاردار، بازارگرم، بازار شناس، بازارگردان و بازاریاب شناخته می شود
۵نکته طلایی در مورد فروش و فروشنده !
۱ـ قبل از اینکه به دنبال فروش محصولات خود باشیم؛ سعی کنیم برای بیزنس خود یک برنامه جامع بازاریابی(Marketing plan) تدوین کنیم. باید بدانیم با چه ابزاری قرار است مشتریان خود را به واحد فروش خود وصل کنیم! تصور کنید قرار است پشت بام خانه خود را ایزوگام کنیم؛ اول باید سقف را خوب شیب بندی کنیم و بعد از آن برای هدایت بهتر آب و خروج آن از ساختمان برنامه ریزی کنیم. اگر بدون انجام مقدمات فوق پشت بام را ایزوگام کنیم آب جمع شده حاصل از باران به بیرون از ساختمان هدایت نخواهد شد؛ این سهل انگاری می تواند منجر به تخریب بخش عمده ای از بنای ساختمان شود. در فروش هم داستان به همین ترتیب است؛ اول باید تکلیف برنامه جامع بازاریابی خود را مشخص کنیم؛ بعد از آن برای واحد فروش خود یک پلن عملیاتی(Action Plan) بچینیم!
۲ـ سعی کنیم به نیروهای فروش خود بیشتر آموزش بدهیم و به آنها بفهمانیم که قرار است در جواب سوالات مشتری چه بگویند؛ به بیان دیگر باید یک فایل FAQ (سوالات پر تکرار) برای آن ها طراحی شود؛ باید دقیقاً توجیه شوند که در برابر هر سوال مشتری چه پاسخی بدهند؛ هدف از طراحی فایل FAQ این است که تمام نیروهای فروش بصورت یکسان و شبیه به هم پرزنت کنند. یکی از مشکلات واحدهای فروش همین مسئله است که فروش خوب آنها متکی به سیستم نیست و بیشتر متکی به فرد است. یعنی اگر فرد توانایی بالایی داشته باشد آن واحد موفق خواهد شد و اگر ضعیف باشد نتایج و خروجی کار آن مجموعه نا امید کننده خواهد بود!
۳ـ هر واحد فروشی نیاز به یک فروشنده حرفه ای دارد؛ یک فروشنده حرفه ای، همان مهندس فروش است! مهندس فروش کسی است که از توان تخصصی و پرزنتیشن بسیار بالایی برخوردار است. کسی که می تواند به خوبی نیازسنجی کند؛ به تعبیری دیگر، یک مهندس فروش، فایل RFP (درخواست برای ارائه پیشنهاد) را به خوبی پر می کند. هر چقدر فایل RFP مهندس فروش، بهتر پر شود ما نیاز و خواسته مشتری خود را بهتر درک خواهیم کرد.
۴ـ اصل طلایی در فروش آن است که محصول خود را به آن گونه که هست پرزنت کنیم! یعنی از اغراق(Exaggeration) و یا خدایی نکرده جَو دادن پرهیز کنیم! این را قبول کنیم که هیچ چیزی همچون صداقت اثرگذار نیست و بهترین ابزار تبلیغاتی، همان تبلیغات دهان به دهان(WOMM) است! که این کار فقط و فقط از دست یک نیروی فروش حرفه ای بر می آید.
۵ـ این را قبول کنیم که، فروش یک جریان ثابت و تکراری نیست! بعد از اینکه فروش نهایی شد باید یک ساز و کار حرفه ای برای بعد از آن در نظر گرفت؛ اینکه تماس و ارتباط با مشتری به هیچ عنوان قطع نشود؛ به هر طریقی شده، به بهانه های مختلف ارتباط خود را با او زنده کنیم و این را به مشتری القاء کنیم که او را فراموش نخواهیم کرد! همه این امور در طراحی پلن CRM(مدیریت امور مشتریان) باید دیده شود. باید سناریوهای مختلف را پیش بینی کنیم؛ برای هر یک از آنها جوابی را انتخاب کنیم تا در طول مسیر به طور سیستماتیک این جریان مدیریت شود. به کارگیری سامانه CRM می تواند منجر به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار شود. مشتری که در عمق احساسات آن رخنه کرده ایم؛ به طور قطع این مشتری به این راحتی ها ما را کنار نخواهد گذاشت
فروشگاه کجاست؟
فروشگاه محلی است که فروشنده کالا یا خدمات را در آنجا ارائه می دهد، به تعریف عامیانه محل داد و ستد، عرضه و تقاضا، به نوعی که فروشند ویترین و چیدمان محصولات خود اعم از کالا یا خدمات در این محل چیده و به مشتریان خود تبلیغ می نماید. فروشگاه می تواند جنبهی بین المللی ، نمایشگاهی، محلی و حتی الکترونیکی (اصطلاحاً مجازی) و... داشته باشد. با توجه به نیاز مردم و به تبع آن بکار گیری تکنولوژی برای افزایش رفاه حال بشر فروشگاه های الکترونیکی یا اینترنتی (اصطلاحاً مجازی) به سرعت در حال گسترش می باشند. در کشورهای پیشرفته این امر سرعت بیشتری دارد و تقریباً جا افتاده می باشد، اما در کشورهای درحال توسعه بصورت نوپا بوده و در آینده نزدیک جایگاه خود را خواهد یافت.
انواع فروشگاه های خرده فروشی:
واحدهای خردهفروشی را به عنوان بخش انتهایی زنجیره عرضه کالا و خدمات میدانند که به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط است. به دلیل تعامل مستقیم با مشتری، راهبردهای متولیان این واحدها در تنظیم و تسخیر بازار، در رونق و موفقیت زنجیرههای بالادستی نیز مؤثر است.
خرده فروشیها به صورت تک واحدهای مستقل، گروههای دارای نظام مدیریتی متمرکز تا فروشگاههای زنجیرهای چند منظورهی بزرگ به فعالیت میپردازند. به علاوه شکل و حوزهی فعالیت نیز بعضاً به عنوان وجه تمایز انواع واحدهای خرده فروشی است. با توجه به وجود این وجوه افتراق متعدد، واحدهای خرده فروشی به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه معرفی شدهاند.
فروشگاههای جامع یا هایپرمارکتها
هایپرمارکتها را میتوان اجتماع تعداد زیادی از واحدهای خردهفروشی با حوزهی عرضه کالای متنوع در محیطی فاقد مرزبندی شاخص و اصطلاحاً در زیر یک سقف تعریف کرد. در این فروشگاهها، مصرفکنندگان میتوانند تقریباً تمام محصولات مورد تقاضا و نیاز خود را به راحتی تهیه کنند
مواد غذایی، غذای آماده، میوه و فرنگیجات، وسایل برقی، پوشاک، لوازم آرایش و بهداشتی، کفش، وسایل ورزشی، اسباب بازیها، کتاب و سایر محصولات فرهنگی، جواهرات و اشیای قیمتی، ابزار کشاورزی، ابزار فنی و لولزم تآسیسات و بسیاری از موارد دیگر در این فروشگاهها در دسترس مستقیم مراجعین هستند. هایپراستار و تعدادی از شعبات شهروند را میتوان در رده این نوع فروشگاهها طبقهبندی کرد.
فروشگاههای تخفیفی
فروشگاه تخفیفی ضمن آنکه به ارایه حداکثر کالای ممکن به مخاطبان خود اقدام میکنند، رسالت بالاتری را دنبال میکنند. این فروشگاهها اجناس خود را با درصدی پایینتر از قیمت اصلی به مشتری عرضه میکنند.
این رویکرد مطمئناً عاملی در کاهش تنوع عرضه این فروشگاهها نسبت به هایپرمارکتها خواهد بود. وال مارت با بیش از ۱۳۰۰ فروشگاه تخفیفی در ایالات متحده، ویشال در هند و جانبو در ایران نمونههایی از این فروشگاهها هستند.
سوپرمارکتها
سوپرمارکتها از انواع خرده فروشیها هستند که به عرضه نسبتاً گسترده انواع مواد غذایی و خوراکی به علاوه مابحتاج روزمره مشتریان میپردازند. نان، غلات و حبوبات، محصولات گوشتی و دریایی، داروها، سبزیجات و میوهها، انواع نوشیدنیها، غذاهای آماده، کنسرو میوه آب از جمله موادی است که در این نوع فروشگاهها عرضه میشود
با این تعریف سوپر مارکتها را میتوان فرم پیشرفته از فروشگاههای مواد غذایی کوچک و با همان مغازهها دانست که برای پاسخ به نیازهای مصرف کننده توسعه یافتهاند.
انبارفروشگاهها
انبارفروشگاهها از جمله واحدهای خردهفروشی هستند که محصولات خود را از راه غیر مستقیم معرفی و با قبول سفارش از مشتریان، آن را در کوتاهترین زمان ممکن به متقاضی تحویل میدهند. صرفهجویی ناشی از عدم نیاز به ایجاد دکوراسیون، فضاسازی جهت جلب مشتری باعث میشود تا ارایه خدمات ارسال بار به مشتری اقتصادی باشد
در ایران چنین فروشگاههایی در زمینه ارایه کالاهای صنعتی بیشتر مورد توجه بودهاند. فروشگاههای اینچنینی، بر خلاف انواعی از آن که تحت عنوان فروشگاههای اینترنتی پس از این بحث میشود، تنها برای ارایه خدمات در حوزه جغرافیایی کوچک طراحی و اجرا شدهاند. غلات و حبوبات، فرآوردههای دام و طیور، نان، لوازمالتحریر، اسباب بازی ها، نهادههای کشاورزی و دامی، مصنوعات و مواد خام فلزی از جمله حوزههایی هستند که انبار فروشگاهها در آنها فعالند.
آنگونه که از نام این فروشگاهها بر میآید، هدف در راهاندازی آنها عرضه نوعی محصول خاص به مخاطبان است. البته در این راستا شاید علاوه بر نوع محصول، برند محصول عرضه شده نیز در تعریف کلاسیک این نوع خرده فروشیها دخیل باشد
برای مثال لوازم صوتی ـ تصویری و یا سایر لوازم خانگی متعدد در کشور انواعی از این فروشگاههای تخصصی هستند.
فروشگاه عسل دژ نیز به صورت تخصصی در زمینه عسل و محصولات عسل به ویژه عسل طبیعی سبلان و عسل طبیعی بهار نارنج و گرده گل، شهد عسل طبیعی، بره موم، ژل رویال، عسل شان و موم در فضای اینترنتی و آنلاین مشغول فعالیت می باشد.
دکانها
دکانها با مغازهها فروشگاههای کوچک و تخصصی در فضای محدود با هدف عرضه کالا به قشری خاص در محدودهی جغرافیایی خاص راهاندازی می شوند
سرمایهگذاری از شاخههای این واحدها است.
مراکز خرید
مراکز خرید از تعداد زیادی واحد مستقل و اعلب کوچک خرده فروشی تشکیل شدهاند. بازارهای قدیمی، پاساژها و سیتیسنترها نیز در همین گروه قرار میگیرند. بر حسب ضرورت تقاضا و یا راهبرد متولیان این مراکز ممکن است تخصصی و یا دارای تنوع عرضه باشند.
خرید از خانه و از طریق دنیای مجازی به لذتی برای انسان امروزی تبدیل شده است.درگاههای اینترنتی متعدد این امکان را به کاربران میدهند تا ضمن کسب اطلاع از کیفیت و کارایی محصولات مختلف، کالای مورد نیاز خود را پس از مقایسه از منزل خریداری و در همانجا تحویل گیرند.
این نوع فروشگاهها در نحوه کارکرد متفاوت از سایر فروشگاهها هستند. با این حال از نظر شکل و محصولات عرضه شاید بتوان آن را نوعی انبار فروشگاه، با کارکرد تخصصی، هایپرمارکت، سوپرمارکت و یا تخفیفی با بهرهگیری از فنآوریهای نو در مبحث بازاریابی و عرضه دانست. آمازون در سطح جهانی و دیجیکالا و تخفیفان در سطح ملی از نمونههای این فروشگاهها هستند.
مقطوعفروشان
مقطوع فروشان که با نامهای فروشگاه های دلاری، پوندی و یا یورویی شناخته میشوند اقدام به عرضه محصولاتی هم قیمت و یا دسته کم دارای قیمتی با ضریبی در عددی خاص، بدون هیچ تخفیفی میپردازند. فروشگاههای ۹۹ هند که محصولاتی با قیمت ۹۹روپیه میفروشند از انواع این فروشگاهها هستند. تورم بالا و قیمتهای متغیر باعث میشود این فروشگاهها در ایران فاقد کاربرد هستند
معرفی فروشگاه تخصصی عسل دژ
فروشگاه تخصصی عسل دژ در فضای الکترونیکی و اینترنتی به صورت رسمی از سال 1397 با اخذ مجوزهای لازم از سازمانهای مربوطه و نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز نمود در این راستا با جلب اعتماد مشتریان و با حمایت و همراهی شما عزیزان گام موثری در جهت رونق تولید ، عرضه مستقیم بدون واسطه ، مشتری مداری ، عرضه محصولات با کیفیت و محصولات ارگانیک و طبیعی برداشته است.
معرفی محصولات فروشگاه تخصصی عسل
عسل طبیعی سبلان در فروشگاه تخصصی عسل
شهد عسل طبیعی سبلان در فروشگاه تخصصی عسل
عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه تخصصی عسل
شهد عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه تخصصی عسل
بره موم در فروشگاه تخصصی عسل
عسل چهل گیاه در فروشگاه تخصصی عسل
عسل سوغات اردبیل در فروشگاه تخصصی عسل
عسل دژ فروشگاه تخصصی عسل
عسل شان طبیعی در فروشگاه تخصصی عسل
فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین
فروش اینترنتی امروزه یکی از دغدغههای اصلی صاحبان مشاغل می باشد. همه کسب وکارها تمام تلاش خود را در راستای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود به کار میگیرند. صاحبان مشاغل مختلف تا چندی پیش گوشبه زنگ اخبار و اطلاعات حوزه کسب وکار خود بودند و کاملاً رقبای خود و بازار را رصد میکردند. اگر تا یک دهه گذشته فروشگاهی با دکوراسیون زیبا داشتید و آن را با انواع محصولات و خدمات خود پر میکردید و مشتریان زیادی جذب فروشگاه شما میشدند، اما پیشرفت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و دنیای مجازی انقلابی در حوزه کسبوکار ایجاد کرده است. با وجود بازار جدید اگر به فکر فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود نباشید، رقبا به راحتی از شما پیشی خواهند گرفت و به طورجدی دچار مشکلات زیادی خواهید شد.
پیشرفت علم و فناوری بگونه ای است اگر تا چند دهمه قبل بزرگترین شرکتهای خودروسازی و ... جزو اولین ها در دنیای تجارت بودند الان دنیای الکترونیکی و تجارت الکترونیکی از آن پیشی گرفته بطوری که شرکت های بزرگ و فروشگاههای اینترنتی از برترین تجارت کنندگان می باشند و حتی در بعضی مواقع قابل مقایسه با روش های سنتی نمی باشند
فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین به وب سایتی گفته می شود که تعدادی کالا یا خدمات از هر نوعی را در ویترین خود عرضه می کند. مشتریان برای استفاده از آن خدمات یا کالاها می توانند به فروشگاه سفارش بدهند؛ و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند. برای دریافت سفارش از مشتری معمولا سیستمی به نام سبد مجازی خرید وجود دارد که می توان شفارشات را در آن ثبت نمود
فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته می شود که تعدادی کالا یا خدمات از هر نوعی را در ویترین خود عرضه می کند. مشتریان برای استفاده از آن خدمات یا کالا ها می توانند به فروشگاه سفارش بدهند؛ و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند .
برای دریافت سفارش از مشتری معمولا سیستمی به نام سبد مجازی خرید وجود دارد که می توان سفارشات را در آن ثبت نمود . سایت های پیشرفته حتی سبد خرید مشتری خود را تا مراجعه بعدی به سایت محفوظ نگه می دارند.
بنابراین مشتری در طی چند روز می تواند یک سبد خرید را تکمیل نماید و سپس هزینه ی آن را پرداخت کرده و خدمات و کالای خود را دریافت نماید . ارائه خدمات در فروشگاه های اینترنتی می تواند به صورت فیزیکی یا غیر حضوری ( الکترونیکی ) و اصطلاحاً مجازی باشند . از خدمات فیزیکی می توان خرید کتاب، مایحتاج زندگی، موبایل و . . .را برشمرد؛ و از خدمات مجازی می توان به فروش فیلم، موسیقی و . . . اشاره نمود.مهمترین مزیت فروشگاه های اینترنتی در دسترس بودن آنهاست؛ خریدار در هر مکان و موقعیتی فقط با دسترسی به اینترنت می تواند خرید خود را انجام دهد . این روش یک نوع تغییر مدل در شیوه ی تجارت محسوب می شود؛ و برای فروشنده و مشتری سودمند می باشد . اما شروع این تجارت هم نیاز به یک سری عوامل دارد که عدم رعایت آنها می تواند ضررهایی را در پی داشته باشد.
در ذیل به برخی از این عوامل و نکات اشاره می شود:
♦ یک فروشگاه اینترنتی از نظر سرمایه گذاری و مدیریت، هیچ فرقی با یک فروشگاه فیزیکی ندارد. همان طور که شما برای راه اندازی یک مغازه در یک مرکز خرید باید هزینه صرف کنید اگر برای طراحی سایت خود هزینه ی کافی انجام ندهید، هیچ سودی عاید شما نخواهد شد.
♦ امنیت فروشگاه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است.
همان طور که افراد به فکر امنیت مغازه ی خود هستند، باید خیلی بیشتر امنیت فروشگاه اینترنتی را
در نظر بگیرند؛ زیرا سارقان اینترنتی خیلی ماهرتر از سارقان فیزیکی عمل می کنند.
♦ فروشگاه اینترنتی هم نیاز به تبلیغات کارآمد دارد .
همان گونه که افراد برای رونق مشاغل خود از تبلیغات استفاده می نمایند؛ یک فروشگاه اینترنتی هم برای اینکه مطرح شود باید در وهله اول فروشگاه خود را در بین مردم مطرح کند و لازمه ی این کار انجام تبلیغات گسترده است .
با وجود این که اینترنت یک رسانه جدید محسوب می شود؛ ولی قوانین اصلی کسب و کار به قوت خود باقی و در این رسانه نیز کاربرد دارد .
تعریف فروش اینترنتی
همهٔ ما بارها برای خرید مایحتاج روزمره زندگی به فروشگاههای مختلف مراجعه و کالاهای موردنیاز خود را با پرداخت هزینهٔ آنها خریداری کردیم. اتفاقی که در دنیای مجازی بخصوص در یک دهه اخیر توجه بسیاری از صاحبان کسبوکارها را به خود جلب کرده، فروش اینترنتی محصولات و خدمات است. به این تعریف توجه کنید: هرگاه فرایند سفارش بهصورت آنلاین و تحویل کالا از طریق تحویل پستی انجام گرفت و هرگاه سفارش بهصورت مجازی و تحویل آن بهصورت دانلود بود ( مانند: فیلم های آموزشی و خرید نرم افزار) به آن فروش اینترنتی گفته میشود.
انواع فروش اینترنتی
امروزه دامنهٔ فروش اینترنتی گسترده شده، تعداد زیادی از صاحبان مشاغل با انواع محصولات و خدمات با فروش اینترنتی سعی درگرفتن سهم بیشتر بازار و جذب مشتری دارند. در اینجا بهطور اختصار به آنها اشاره میکنیم.
خریدوفروش و حراج کالاهای مختلف. مانند: انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازمخانگی، مواد غذایی و …
تبلیغات اینترنتی
ارائه خدمات تخصصی به دیگران. مانند: آموزشبه صورت آنلاین
چندرسانهای یا مالتی مدیا.
خدمات مربوط به ایمیل
تهیه و ارائه نرمافزارهای مالی واداری
و …
اینها گوشهای از انواع فروش آنلاین است.
مزایا و معایب فروش اینترنتی
مزایا
همانطور که همه میدانیم با کمک دنیای مجازی مرز و زمان دیگر معنای ندارد. فروش اینترنتی جای خود را در بسیاری از کسبوکارها بازکرده است. دیگر نیازی نیست که حتماً یک فروشگاه در فلان خیابان و یا پاساژ داشته باشید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید. فروش اینترنتی این کار را برای شما بسیار راحت کرده است. همراه ما باشید تا برخی از مزایای آن را بررسی کنیم.
بدون محدودیت زمانی و مکانی میتوانید محصولات و خدمات خود را در معرض دید و فروش قرار دهید.
هرچقدر فضای فروشگاه فیزیکی شما بزرگ باشد، بازهم تعداد محدودی قادر خواهند بود که از محصولات و خدمات شما خرید کنند. اما درفروش اینترنتی در طول شبانهروز هزاران هزار نفر قادر خواهند بود از فروشگاه شما خرید کنند.
دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات شما از هر نقطه امکانپذیر است و نیاز به حضور فیزیکی مشتری وجود ندارد.
با توجه به نفوذ اینترنت در جامعه، افزایش قدرت خرید بالا رفته و کاربران بهراحتی میتوانند با مقایسه کردن محصولات در فروشگاههای متعدد اینترنتی خرید خود را بهراحتی انجام دهند.
درفروش اینترنتی مرزها دیگر معنایی ندارند و میتوانید روی بازار جهانی فکر کنید.
برای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، در مقایسه با زدن یک فروشگاه فیزیکی هزینههای شما پایینتر خواهد بود.
و …
معایب
بدون شک در هر کاری ممکن است معایبی بر سر راه وجود داشته باشد. از معایبی که برای فروش اینترنتی در فروشگاه های اینترنتی می توان نام برد، عدم اعتماد کاربران برای پرداخت آنلاین می باشد. خوشبختانه این امر با توجه به شناخت بیشتر کاربران از فضای مجازی در حال بهبود می باشد. همچنین نظارت مراجع قضایی بر روی این فضا سبب شده است تا اعتماد کاربران بیشتر سود . از جمله اقداماتی که صاحبان فروشگاه های اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان میتوانند انجام دهند، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک می باشد.
نتیجهگیری
گاهی وقتها نمیتوان از تغییرات و تحولات موجود در جامعه فرار کرد. اگر در پی قدرت بخشیدن به کسبوکارتان هستید و تلاش میکنید فروش آنلاین خود را افزایش دهید باید روی فروش کالاها و خدمات خود در بستر اینترنت به طور جدی فکر کنید. در این راستا تیم متخصص ما از هیچ کمکی به شما دریغ نخواهند کرد.
فروشگاه عسل دژ در راستای رفاه حال مشتریان از سال 1397 اقدام به تأسیس سایت فروشگاه اینترنتی عسل دژ به آدرس الکترونیکی https://dejkala.com/ و https://dejkala.ir/ نموده است تا با عرضه محصولات دامنه سبلان ، آن را در دسترس تمامی عزیزان قرار دهد و با خرید عسل و محصولات عسل طبیعی سبلان براحتی آن را در سبد خانوده خود جای دهند.
عسل طبیعی سبلان در فروشگاه اینترنتی
شهد عسل طبیعی سبلان در فروشگاه اینترنتی
عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه اینترنتی
شهد عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه اینترنتی
بره موم در فروشگاه اینترنتی
شهد عسل در فروشگاه اینترنتی
گرده گل در فروشگاه اینترنتی
ژل رویال در فروشگاه اینترنتی
عسل چهل گیاه در فروشگاه اینترنتی
عسل سوغات اردبیل در فروشگاه اینترنتی
عسل در فروشگاه اینترنتی
عسل طبیعی سبلان در فروشگاه آنلاین
شهد عسل طبیعی سبلان در فروشگاه آنلاین
عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه آنلاین
شهد عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه آنلاین
بره موم در فروشگاه آنلاین
شهد عسل در فروشگاه آنلاین
گرده گل در فروشگاه آنلاین
ژل رویال در فروشگاه آنلاین
عسل چهل گیاه در فروشگاه آنلاین
عسل سوغات اردبیل در فروشگاه آنلاین
عسل در فروشگاه آنلاین